Lediga jobb

Kommunikatör
Vi söker nu en kommunikatör för tillsvidareanställning på avdelning Tele. Avdelningen har i uppdrag att förvalta programbolagens gemensamma telefonifunktion, hantera publikkontakter och bemanna växeln, samt att stödja vissa redaktioner på programbolagen. I kommunikatörsgruppen arbetar cirka 20 kommunikatörer och ett 15-tal timvikarier.

Arbetsuppgifterna förändras i snabbt tempo och kontakterna med publiken sker i allt större utsträckning i kanaler som sociala medier, mail och webb. På plats på redaktioner tar vi emot studiobesökare, kör prompter, bemannar telefon mm. Växeln är öppen dygnet runt, året runt och som kommunikatör arbetar du på skift enligt fastlagt schema.

Arbetets karaktär ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Periodvis är arbetet pressande och du måste kunna hantera krävande samtal. Ensamarbete förekommer vilket ställer krav på att kunna arbeta självständigt under eget ansvar. Arbetet på dagtid kräver god förmåga att arbeta i grupp.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
– Hantera samtal till den koncerngemensamma växeln och till en intern servicedesk som stödjer programbolagens redaktioner.
– Besvara, hantera och sammanställa synpunkter, frågor och andra ärenden som kommer till programbolagen via telefon, mail och sociala medier.
– Hantera biljettbokningar och förfrågningar till Berwaldhallen.
– Aktivt delta i verksamhetens utveckling- och förändringsarbete.

Bakgrund och kvalifikationer
För att passa som kommunikatör hos oss behöver du ha ett genuint intresse av att ge service till publik och medarbetare. Du klarar av att hitta balansen mellan hög service och effektivitet, är ansvarstagande och har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och i grupp. Du kan prioritera och hålla fokus trots många parallella frågor, är allmänbildad och har intresse för nyheter, kultur- och samhällsfrågor samt Public Service.

Vidare har du:
– Erfarenhet av servicearbete samt vana att arbeta med telefon, mail och sociala medier.
– Erfarenhet av att moderera sociala medier.
– Kunskaper i Officepaketet och telefonist/kontaktcentersystem.
– God kommunikationsförmåga och kan anpassa budskap efter mottagare och situation.
– Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete.
– Utbildning i samtalshantering och kommunikationsteknik eller motsvarande.
– Behärskar såväl svenska som engelska verbalt och skriftligt.

Meriterande är:
– Arbete med flera uppdrag och kanaler inom kundtjänst
– Eftergymnasial utbildning inom relevant område, tex journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdag.  

Anställning
Tjänsten är en tillsvidareanställning på schemalagt tvåskift (36,5 timmar/vecka) med start så fort som möjligt. Tvåskift innebär tjänstgöring dag, kväll och helg.

Vill du veta mer
För frågor kring tjänsten kontakta Mikaela Nissander, gruppchef, 08-7847958, mikaela.nissander@srf.se

Fackliga frågor besvaras av Stina Carlsson SACO, 08-7841537, Bengt Nordström SJF, 08-7842076 samt Anders Öhlin Unionen, 08-7841631.

Välkommen med din ansökan som innehåller både CV och personligt brev, senast 17:e augusti till caroline.andersson@srf.se Märk ditt mail med ”Kommunikatör” i ämnesraden.



Public service

Uttrycket "public service" kommer ursprungligen från Storbritannien och kan översättas med "radio och television i allmänhetens tjänst". Public service innebär ett reklamfritt och oberoende programutbud i radio och television.

I Sveriges riksdag råder enighet om att fria och oberoende kanaler säkerställer den fria åsiktsbildningen i ett demokratiskt samhälle.

Läs mer om public service

Innehållet kommer från SRF

Mycket av innehållet i public services utbud, t.ex. musik, noter och textmaterial, hämtas ur SRF:s arkiv och bibliotek.

Läs mer om SRF