Jobba hos oss

Vi söker nu tre kommunikatörer för tillsvidareanställning på avdelningen Tele. Avdelningen har i uppdrag att förvalta programbolagens gemensamma telefonifunktion, att hantera olika former av publikkontakter och bemanna växeln samt att stödja vissa redaktioner på programbolagen. I kommunikatörsgruppen arbetar cirka 20 kommunikatörer och ett 15-tal timvikarier.

Arbetsuppgifterna förändras i snabbt tempo och kontakterna med publiken sker i allt större utsträckning i kanaler som sociala medier, mail och webbforum. På plats på redaktioner tar vi emot studiobesökare, kör prompter, bemannar telefon mm. Växeln är öppen dygnet runt året runt och som kommunikatör arbetar du på skift enligt fastlagt schema.

Arbetets karaktär ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Arbetet kan periodvis vara pressande och du måste kunna hantera krävande samtal. Ensamarbete förekommer vilket ställer krav på att kunna arbeta självständigt under eget ansvar. Arbetet på dagtid kräver god förmåga att arbeta i grupp.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Hantera samtal till den koncerngemensamma växeln och till en intern servicedesk som stödjer programbolagens redaktioner.
• Besvara, hantera och sammanställa synpunkter, frågor och andra ärenden som kommer till programbolagen via telefon, sociala medier och webbforum.
• Hantera biljettbokningar och förfrågningar till Berwaldhallen.
• Aktivt delta i utvecklings- och förändringsarbete på enheten.

Bakgrund och kvalifikationer:
För att passa som kommunikatör hos oss behöver du ha ett genuint intresse av att ge service till publiken och medarbetare. Vidare är du ansvarstagande, har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och i grupp. Du klarar av att prioritera och hålla fokus trots många parallella frågor, är allmänbildad och har intresse för nyheter, kultur- och samhällsfrågor samt Public Service och/eller journalistik.

Vidare har du:
• Erfarenhet av servicearbete samt vana att arbeta med telefon, mail och sociala medier som arbetsredskap, gärna från arbete i växel eller på kundtjänst.
• Erfarenhet av att moderera sociala medier.
• Kunskaper i Officepaketet och erfarenhet av telefonist/kontaktcentersystem.
• Utbildning i samtalshantering och kommunikationsteknik eller motsvarande.
• Kunskap i hantering av svåra samtal som telefonist eller motsvarande.
• God kommunikationsförmåga och kan anpassa budskap efter mottagare och situation.
• Behärskar såväl svenska som engelska verbalt och skriftligt.
• Eftergymnasial utbildning inom relevant område är meriterande.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Anställning
2 av tjänsterna är tillsvidareanställningar på schemalagt tvåskift (36,5 timmar/vecka) med start så fort som möjligt. 2-skift innebär tjänstgöring dag, kväll och helg.

1 av tjänsterna är tillsvidareanställning på schemalagt treskift (32,5 timmar/vecka) med start så fort som möjligt. 3-skift innebär tjänstgöring dag, kväll, helg och natt.

Vill du veta mer
För frågor kring tjänsten kontakta Mikaela Nissander, gruppchef, 08-7847958, mikaela.nissander@srf.se

Fackliga frågor besvaras av Stina Carlsson SACO, 08-7841537, Bengt Nordström SJF, 08-7842076 samt Anders Öhlin Unionen, 08-7841631.

Välkommen med din ansökan som innehåller CV och personligt brev, senast 8:e mars till caroline.andersson@srf.se



Public service

Uttrycket "public service" kommer ursprungligen från Storbritannien och kan översättas med "radio och television i allmänhetens tjänst". Public service innebär ett reklamfritt och oberoende programutbud i radio och television.

I Sveriges riksdag råder enighet om att fria och oberoende kanaler säkerställer den fria åsiktsbildningen i ett demokratiskt samhälle.

Läs mer om public service

Innehållet kommer från SRF

Mycket av innehållet i public services utbud, t.ex. musik, noter och textmaterial, hämtas ur SRF:s arkiv och bibliotek.

Läs mer om SRF