Fastighetschef till Sveriges Radio Förvaltning
Vill du göra skillnad i en roll där samhällsnytta, långsiktig fastighetsutveckling och nära samverkan står i fokus? Vill du leda ett engagerat team, ta ett helhetsansvar för en strategiskt viktig verksamhet – och samtidigt skapa en kostnadseffektiv och driftsäker fastighetsförvaltning för en organisation med stor samhällspåverkan?
Om rollen
Du ingår i företagsledningen och ansvarar för både strategisk utveckling och operativ drift av ett fastighetsbestånd som omfattar ca 200 000 kvm, fördelat över Stockholm, Göteborg och Umeå.
Som Fastighetschef på Sveriges Radio Förvaltnings AB (SRF) har du en central och samordnande roll där du leder fastighetsavdelningen. Du blir en nyckelperson i en miljö med många kontaktytor och nära samarbete med såväl externa som interna funktioner.
Till exempel är programbolagens fastighets- och säkerhetsorganisationer viktiga samarbetspartners, där dialog och tydlig kommunikation är avgörande – inte minst för att säkerställa att gränsdragningen mellan programbolagen och SRF är tydlig och fungerar effektivt.
Fastighetsavdelningen består av totalt 13 medarbetare. I din roll har du personal- och arbetsmiljöansvar för tre av dessa, inklusive en gruppchef med delegerat arbetsmiljöansvar. Gruppchefen ansvarar i sin tur för 10 medarbetare. Du har det övergripande budgetansvaret för hela avdelningen.
Du arbetar nära din gruppchef och med andra funktioner inom SRF. Uppdraget innebär att vidareutveckla en välfungerande avdelning, stärka rutiner och strukturer med särskild fokus på ekonomiprocesser samt att driva långsiktig fastighetsutveckling. Rollen är bred med stort mandat att påverka, utveckla och leda – samtidigt som du verkar i en verksamhet som har höga krav på drift, tillgänglighet och säkerhet.
Du utgår från SRF’s kontor vid natursköna Gärdet med tio minuters promenad till tunnelbanan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Leda, utveckla och samordna fastighetsavdelningen inklusive personal-, budget- och arbetsmiljöansvar.
- Samordna fastighetsfrågor inom koncernen.
- Säkerställa att lagar, regler och myndighetskrav efterlevs.
- Budget- och kostnadsansvar för fastigheterna, inklusive ekonomiska analyser och investeringsbedömningar.
- Planera, leda och följa upp projekt samt säkerställa kostnadseffektivitet i drift, underhålls- och investeringsprojekt.
- Hantera kontakter med hyresgäster, leverantörer och entreprenörer.
- Planera och följa upp verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö
- Arbeta med verksamhetsutveckling och effektivisering av rutiner och processer.
- Företräda arbetsgivaren och verka för ett gott samarbetsklimat både internt och externt.
- Ansvara för rapportering till VD samt delta i företagsledningen.
Vem du är
- Relevant högskoleutbildning inom fastighetsförvaltning, byggteknik, ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
- Ca10 års erfarenhet från liknande roll inom fastighetsförvaltning eller byggentreprenad – gärna med inriktning mot kommersiella fastigheter.
- Ca 8–10 års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat ledarskap.
- Djup kunskap inom fastighetsekonomi, budgetarbete och investeringskalkylering.
- Erfarenhet av att leda och följa upp byggprojekt.
- Goda IT-kunskaper och erfarenhet av fastighetsrelaterade system.
- Mycket god svenska i tal och skrift.
Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i eller leda verksamheter med höga säkerhets- och driftkrav, gärna med kritisk infrastruktur är det meriterande.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du är en strategisk och analytisk person med god förmåga att fatta välgrundade beslut. Du har ett starkt affärssinne och ett tydligt fokus på att identifiera och driva förbättringar som skapar värde för verksamheten. Du är en kommunikativ och relationsskapande ledare som samarbetar effektivt både internt och externt.
Vidare är du lösningsorienterad och strukturerad i ditt arbetssätt, och har en god förmåga att leda, motivera och utveckla ditt team. Noggrannhet och kostnadsmedvetenhet är också viktiga egenskaper, liksom förståelse för hur ekonomiska beslut påverkar fastighetsförvaltningen.
Vad SRF har att erbjuda
På SRF blir du en del av en organisation med en prestigelös stämning, trivsam miljö och en öppen och välkomnande organisationskultur. Du får möjligheten att arbeta med spännande byggnader fyllda av historik och blandad teknik i en bred och viktig roll för att skapa de bästa förutsättningarna för några av Sveriges mest välkända och samhällsviktiga mediebolag. Hos SRF får du en central roll i företagsledningen i ett varierat uppdrag med både strategiska och operativa frågor tillsammans med engagerade kollegor och en kultur präglad av samarbete, ansvar och utveckling.
Då SRF arbetar med Public Service får du vara en del i att göra skillnad för många människor.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs även att du är svensk medborgare.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan!
I denna rekrytering samarbetar SRF med Fasticon. Du söker tjänsten via Fasticon. För att säkerställa att dina personuppgifter hanteras i enlighet med GDPR tar Fasticon inte emot ansökningar via e-post. Vi arbetar utifrån en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Det innebär att vi arbetar med fokus på att rekrytera rätt kompetens i förhållande till verksamhetens behov. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta Annie Knipplén annie.knipplen@fasticon.se
Om Fasticon
Fasticon är marknadsledande specialister på kompetensförsörjning inom fastighetsrelaterade kompetenser. Vi kombinerar skarp expertis med en djup förståelse för ledarskapsutmaningar, engagerade i att rekrytera och hyra ut yrkesverksamma som bidrar till din organisations långsiktiga framgång. Våra kunder finns över hela Sverige och vi utgår från kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Läs mer på www.fasticon.se och sök lediga jobb på www.fasticon.se/lediga-jobb.